Dagar med Lovisa

Direktlänk till inlägg 9 januari 2015

En bra ryttare enligt mig

Av Lovisa Camomille - 9 januari 2015 13:00

Hej hej, alla fina   Dagens inlägg skall handla om vad jag tycker är en bra ryttare. Så fortsätt att läsa:)

 

Jag kände att jag ville skriva just det här inlägget för att det ofta blir som en skryt sak om vem som rider bäst vem som hoppar högst, vilken ryttare som får flest hästar att gå på tygeln eller vem som kan rida just sin ponny i den bästa formen.

 

Jag tycker att en bra ryttare tänler på hästens kunskap i första hand, så om man rider en 5 åring kan man ju inte förvänta sig att den skall hopppa 1.30 bara sådär huxflux. Men och andra sidan om den ryttaren rider en äldre och erfarnare häst så ställer den högre krav på både sig själv och hästen.

 

En bra ryttare ska aldrig säga att en övning är för lätt, för alla övningar kan man lägga på en högre nivå, t.ex en så lätt övning som att vända snett igenom (vilket är i princip den enklaste man kan göra) då kan man öka minska göra halter, man kan rida snett igenom i öppna eller sluta eller så kan man göra skänkelvikningar.

 

Ett annat bra exempel på att en bra ryttare enligt mig aldrig säger att en övning är för lätt eller att ett hinder är för lågt är om man gör hoppövningen Fem och en halvan (vilket också är en lätt övning) så tänker man extra mycket på sin sits och på sin följsamhet.

 

nu säger jag inte att man inte får hoppa högt eller attman inte skall ha krav på sig för der är ju självklart att man ska, och det är klart att det blir ju roligare att hoppa högre så att man får känna att hästen hoppar.

 

Det är ju också en skön kännsla när hästen ger efter lite på bettet och man får känna hur den jobbar med sina muskler.

 

Jag säger bara att den bäste ryttaren är inte den som bara tänker på sig själv och inte på hästen, och jag tror att det alldra flesta hästmänniskor tycker detsamma.  

 

PussPuss, tack för att ni läste  

// Lovisa & Camomille

PS. imorgon ska jag försöka fixa en video när jag rider  

 

Haha, igga att outfiten klachar och att Camomille är ojämn i bak men jag ville bah ladda upp nån bild:)<3333

 
 
Oslofru

Oslofru

9 januari 2015 13:13

Så fin header du har :)

http://www.oslofru.com

Lovisa Camomille

9 januari 2015 14:53

Åhh, tack så mycket

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lovisa Camomille - 23 mars 2015 07:58


hej allesammnas,  idag skall mitt inlägg handla om vad jag tycker att man skall göra med sin fritid. Detta blir dock olika för alla så jag tänkte skriva om vad jag gör med min fritid och hur jag delar upp den mellan sport, skola, vänner och kul. Så f...

Av Lovisa Camomille - 20 mars 2015 22:52


Hej allesammans, Idag skall jag skriva ett hästigt inlägg, så fortsätt läs om du är hästinterserad och om du inte är de kan du ändå fortsätta lästa det är lika bra! Som sagt skall dagens inlägg handla om hästar, att skaffa egen häst. Det är ju många ...

Av Lovisa Camomille - 19 mars 2015 09:15


Hejallesammans,   Idag skall mitt inlägg handla om smin, eftersom att så måga har delade åsikter om de och nu kommer ni få höra mina åsikter. Smink enligt mig är inte för att täcka något, inte för att se bättre ut och inte för göra något bättre. Smin...

Av Lovisa Camomille - 18 mars 2015 06:49


Hej allesammans,  idag skall mit inlägg vara en vecko planering, i den kommer det stå vad jag tänker göra de dagarna och vilka inlägg jag kommer skriva, så häng på!   1 Måndag: har redan varit   2 Tisdag: redan varit   3 onsdag: Idag skal...

Av Lovisa Camomille - 17 mars 2015 21:22


Hejhej allesammans,  Idag har jag verkligen inte haft tid att skriva nåt speciellt men ska jag iaf. uppdatera, jag skall skriva om något som alla har delade åsikter om, nämnligen skolan! fortsätt läääs!!!!   Det är så här att jag har pluggat hela...

Presentation


Välkommen till dagar med Lovisa💓🌸🍃

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Pink Strawberry

lovisa camomille

 


Ovido - Quiz & Flashcards